Online: 0 użytkownik(ów), 30 gość(ie)
  Nie jesteś zalogowany     UŻYTKOWNICY     PROFIL     OPD     PRYWATNE WIADOMOŚCI     LOGUJ    
Newsy
Nagłówki
Archiwum
Grupa Steam
Shoutbox Wywiady
Tutoriale
Forum / regulamin
Szukaj
Linki
Serwery Mapy
Programy
Zasoby
VERC Collective

source SDK

Strona dla początkujących mapperów zawierająca kurs i porady dotyczące tworzenia map do Counter Strike'a

grinder74.com - Polska Baza Map i Modów SP dla HL1 & HL2

AHA - Andrzej Hrycyk - Polskie mapy do Counter Strike

D.I.P.R.I.P.

 Wejdz na strone The BORG Collective

MAPOSFERA.ORG

NATURAL-SELECTION.PL

CSNation.pl

kzpl.kampno.pl

Bannerek serwisu beta

Wywiady > Wywiad z DzeSiem
przeprowadzony dnia 22.06.2003 
 
Autor : cOOkie MonsteR / Data : 2004-02-23 09:49
Zobacz lub dodaj komenatrze : (3)
cOOkie MonsteR: Czy na początek mógłbyś powiedzieć coś o sobie?

Dzesiu: OK, nazywam się Grzesiek Pabian, mam aktualnie 18 lat, mieszkam w Jaśle, a w mapping bawię się od ok. 3 lat (z drobnymi przerwami).

cM: Czy często grasz w Counter-Strike?

D:Uh, częściej gram niż robię mapki - to wszystko wyjaśnia . Ostatnio gram tylko w CS'a i nie mam czasu na nic innego .

cM: Co robisz, gdy nie mapujesz?

D: To, co robi każdy normalny nastolatek - spotykam się ze znajomymi, gram w kosza, albo, jak muszę, to się uczę.

cM: Jaki jest twój dorobek, jeśli chodzi o mapy do CS?

D: Mój dorobek.. hm.. w praktyce na forum publicznym ukazały się trzy moje mapy: pierwsza, oficjalna - de_dustec (mapka zrobiona dla przypomnienia sobie działania WC po dłuższej przerwie), druga - de_viterbo - mapka bardziej urozmaicona, z moimi własnymi teksturami (po części) i trzecia, jak na razie ostatnia - de_wintertop - praktycznie najbardziej zaawansowana mapa ze wszystkich moich produkcji, przede wszystkim chodziło mi o jak najlepsze zoptymalizowanie mapy stosując tekstury specjalne takie jak HINT czy SKIP.. a efekt możecie zobaczyć sami - z ponad 1100 w_poly w de_viterbo ograniczyłem się do max 600...

cM: Ile właściwie zrobiłeś już map łącznie z tymi nie publikowanymi?

D: Będzie już tego z kilkanaście (dokładnie to nie wiem ile).

cM: Dlaczego zacząłeś robić mapy?

D: Po pierwsze przez to, że samo granie w cs'a powoli zaczynało mnie nudzić i chciałem zrobić coś innego związanego z tą grą, a poza tym mam dość dużą wyobraźnię i chciałem ją w jakiś praktyczny sposób wykorzystać.

cM: Kiedy stworzyłeś swoją pierwszą mapę? Dla jakiej gry była przeznaczona?

D: Zacząłem od robienia map do Quake'a "jedynki" - małe mapki (areny) do gry na lanie - niezły ubaw był .


cM: Która z twoich map jest twoją ulubioną i dlaczego?

D: Chyba de_wintertop, ponieważ jest chyba najbardziej dopracowaną z moich wszystkich map i ma coś w stylu klimatu...

cM: Skąd czerpiesz pomysły do swoich map?

D: Generalnie jest tak: siedzę w pokoju, słucham radia, nudzę się jak cholera i wtedy przychodzi mi do głowy jakiś pomysł, najpierw łapię za kartę i ołówek i rysuje zarys, a potem myślę nad detalami, scenariuszem itp.

cM: Na jakim sprzęcie pracujesz i jakich programów używasz?

D: Wcześniej miałem Duron'a 800, 256 MB RAM'u + GeForce 2 mx 200 32 MB, aktualnie mam ATHLON'a 2000+ XP, 512 MB DDR RAM i GeForce4 mx440 SE 64 MB DDR + Microsoft IntelliMouse Explorer 3.0a , do tego 2x HDD po 40 GB każdy, co do programów, to używam mojego ukochanego WorldCraft'a 3.33, Wally'ego i Adobe Photoshop do robienia tekstur i jeszcze wielu innych programów do przeglądania pak'ów itp.

cM: Jak dużo czasu poświęcasz przy tworzeniu mapy typu de_wintertop czy de_dustec?

D:de_wintertop robiłem ok. 1,5 miesiąca z tego, co pamiętam a de_dustec 2 tygodnie . Mapki robię średnio 3-4 godziny dziennie o ile mam czas, co prawda nie mogę siedzieć codziennie tzn. robię średnio 4 dni w tygodniu po 3/4 godziny.

cM: Czy przy tworzeniu map korzystasz z czyjejś pomocy czy wszystko robisz sam od podstaw? Oczywiście nie chodzi mi o korzystanie ze standardowych plików CS.

D: Wszystko robię sam, no chyba, że natrafię na jakiś poważny problem, którego sam nie jestem w stanie rozwiązać, to wtedy korzystam z pomocy chłopaków z board'u CWC.

cM: Czy przy tworzeniu map pomagasz sobie np. szkicem czy może tworzysz z głowy?

D:Przede wszystkim szkic na papierze milimetrowym, jeśli coś przychodzi mi do głowy, to zmieniam to i w programie i na szkicu.

cM: Co sprawia Ci najwięcej problemów podczas tworzenia map?

D: Może to głupie, ale chyba odpowiednie proporcje względem gracza (stupid fuckn' cs... ) - możesz to ocenzurować .

cM: Dlaczego wszystkie twoje mapy to DE?

D: Tryb de_ jest ostatnimi czasy najbardziej popularny, zresztą jest też taka tendencja na serwerach - większość woli sobie po podkładać bombki i porush'ować, a nie wielu ma jeszcze ochotę śmigać z zakładnikami. Ekhm.. poprawka, nie wszystkie, bo mam kilka nieopublikowanych mapek w trybie cs_

cM: Ilu według Ciebie w Polsce jest profesjonalnych mapperów?

D: Hmm trudne pytanie... może nie całkiem profesjonalnych, ale doświadczonych... jeżeli mówimy o mapping cs'owy, (jeśli można to tak nazwać) to chyba ok. 5. a jeśli chodzi o Half-Life'a i jego mody to może kilkunastu... no może trochę więcej

cM: Co sądzisz o Polskich mapach, do CS?

D: Hm, prawda jest taka, że wiele ich nie ma, jeśli chodzi o poziom, to nie oszukujmy się - daleko ma do poziomu takich mapperów jak Barney, 3DMike czy [email]B@tman[/email], aczkolwiek zdarzają się perełki

cM: Która z Polskich map, a która z zagranicznych jest twoim zdaniem najlepsza?

D: Z zagranicznych to de_volare albo cs_shogun, z polskich... nie mam zdania, ale chyba de_borg - bardzo ładna i dobrze zrobiona mapka.

cM: Co możesz doradzić początkującym mapperom, jak zrobić dobrą mapkę do Counter-Strike?

D: Przede wszystkim robić jak najwięcej ze swojej strony - własny pomysł, tekstury, nowe rozwiązania - bez tego mapka nie będzie mogła się wybić.. no i najważniejsze, czyli wykonanie - mapka nie może mieć zbyt wielu bug'ów (każda mapa ma jakieś) i nie może zżerać fps'ów !!

cM: Gdybyś mógł wybrać, mappera (polskiego i zagranicznego), z którym mógłbyś współpracować, kto by to był?

D: Uh... dziwne pytanie. Z polskimi mapperami już współpracuje a co do zagranicznych, to chętnie pouczyłbym się od 3DMike'a albo [email]B@tman'a[/email]

cM: Co sadzisz o standardowych mapach, do CS (np. de_dust, de_aztec, de_nuke)?

D: Niektóre standardowe mapy wielu graczom (np. mnie) już się przejadły, poza tym mają błędy, które może zostaną poprawione w późniejszych wersjach cs'a (np. de_aztec). Generalnie standardowe mapy miały swój czas, ale teraz powinniśmy grać na czymś nowym, równie dobrym a w wielu przypadkach lepszym!

cM: Podobno pracujesz nad nowym projektem czy możesz powiedzieć coś więcej? Co to będzie?

D: Jak na razie jest to nasza wspólna tajemnica. Będzie to projekt łączący doświadczenia grupy ludzi z różnych "dziedzin życia" Counter-Strike'a. Nie mogę wyjawić szczegółów, ponieważ taka jest pomiędzy nami umowa...

cM: Czy będziesz robił mapy do CS, gdy pojawi się Half-Life 2?

D: Oczywiście, już się doczekać nie mogę W końcu będzie można się jakoś rozwinąć - nowy engine = nowe możliwości a co za tymi idzie większa elastyczność przy robieniu map.

cM: Ile myślisz, że będziesz jeszcze mapował? Co po tym?

D: Mam nadzieję, że jak Bozia da, to po ukazaniu się Half-Life'a 2 i CS'a 2.0 czy jakoś tak zrobię jeszcze jakąś porządną mapkę, a potem? Potem będę studiował (nie mylić z uczeniem się ).

cM: Dzięki za wywiad, czekamy na twój nowy projekt.

D: Dzięki i pozdrowienia dla wszystkich polskich mapperów !!
Powered by LDU 604 Czas generowania strony: 0.024 sek
SQL : 0.001 sek - zapytań: 19 - średnio: 7.0E-5 sek
Top